INNTAK

Har du spørsmål som gjelder inntak av dyr eller har informasjon om dyr i nød?
Du treffer oss på epost vakt@trondelagdyrevern.no eller send en melding på Facebook. Vi svarer fortløpende på henvendeler som kommer inn.

Vi gjør oppmerksom på at e-post, telefon og Facebook betjenes av ulike frivillige utenom arbeidstid.
Vi har ikke fast kontortid. Alt frivillig arbeid gjøres ved siden av jobb, studier og hverdagsliv – så det kan oppstå noe svarstid.

Hvis dyret er skadet eller sykt, må du ta den til veterinær. Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Ring din nærmeste dyreklinikk for hjelp. Hvis det er utenfor arbeidstid vil du få beskjed på svareren hvilket nummer du skal ringe for å få hjelp av nærmeste veterinærvakt.

Vi setter pris på om du kan være behjelpelig med innfanging og transport da vi har begrenset kapasitet. Vi avtaler dette når du tar kontakt, så finner vi ut av det sammen.

FØR INNTAK

Unntak: Kattunger, kattunger med mor eller drektige katter. De vil alltid få hjelp med en gang.

  • Bærer dyret spor av å være hjemløs? Leter den etter mat ved søppeldunk, er skitten, mager, redd, virker syk, ustelt eller skadet?
  • Hvis du er sikker på at den er hjemløs/bortkommen og har mulighet, er det fint om du kan ta inn dyret mens du søker etter en evt. eier. Dette er spesielt viktig på vinterstid.
  • Søk etter eier i nærområdet. Du kan spørre folk som bor i nærheten om de har kjennskap til dyret.
  • Om mulig, sjekk om dyret er ID-merket med chip. Noen dyr er også øremerket. Dyreklinikker kan sjekke dette gratis. Mattilsynet og politiet har også chipleser.
  • Registrer en Savnet-annonse på dyrebar.no og send oss en link, så kan vi dele den i våre sosiale medier.
  • Del Dyrebar-annonsen i lokale/relevante Facebook-grupper og på din egen side. Be gjerne folk i området om å dele den. Etterlys i lokakavisen, det tar de normalt ikke betaling for.
  • Plakater er også veldig effektivt! På dyrebar.no blir det laget ferdige plakater som du kan skrive ut. Heng opp i nærområdet der katten ble funnet, butikker, samfunnshus og lignende.
    Er det barnehager i nærheten er det lurt å henge opp der også, barn er utrolig oppmerksomme. Legg også i postkasser.
  • Vi har ikke mulighet for å oppbevare dyr mens man søker etter eier, så det er fint om du har mulighet til det.
  • Ønsker du å låne felle kan du gjøre det gratis hos oss, etter avtale. Mattilsynet har også feller til utlån.

Register for ID-merkede dyr finner du på DyreID. DyreID registrerer dyrets chip-nummer og eieropplysninger i sin database.

Arbeidet med å finne eier er viktig. Det er også avgjørende for at dyret skal komme tilbake til familien som savner den i stedet for at den mister de for alltid.
Det beste for dyret er at den gjenforenes med sin familie så det absolutt verdt innsatsen. Har ikke dyret eier, kan vi selvfølgelig hjelpe!

Når vi tar inn et dyr, søker vi også videre etter dyrets eventuelle eier i ulike kanaler, og dersom vi ikke lykkes i å finne eier, forsøker vi å finne et nytt hjem til dyret. Før dyret adopteres ut til et nytt hjem sørger vi for å gi dyret helsesjekk og behandling etter dyrets/artens behov. Noen av våre fanesaker er kastrering og ID-merking.

Vi har ikke et hjelpesenter og har derfor alltid behov for å ha gode fosterhjem tilgjengelig. Hvor mange dyr vi kan ta inn, avhenger av antallet fosterhjem vi har tilgjengelig til en hver tid.
Vil du være fosterhjem? Les mer om det å være fosterhjem og fyll ut vårt frivilligskjema så tar vi kontakt.

VARSLE OM KJÆLEDYR SOM LIDER:
Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet.
Dette kan du anonymt gjøre via Mattilsynets nettsider. Du kan også kontakte Mattilsynet på telefon 22 40 00 00.